Гайда
Гайдата е мехов духов народен музикален инструмент, познат още в
древната култура на азиатските робовладелски страни. Разпространена е
най-вече в Индия. През 17. и 18. век тя е употребявана на Запад
(Франция) и в художествената музика. Композиторите Рамо и Люли са я
използвали в своите опери и балети. И до днес тя се среща в почти всички
европейски народи. В Италия и Франция се нарича cornemuse , в Англия и
Шотландия – bagpipe , в Холандия – dudelsack , в Чехословакия – дуди, в
Полша – коза, в Украйна и Белорусия – дуда, в Молдавия – чимпой, в Русия
– волинка, в Германия – sackpfeife и т. н.
Съществуват сведения за
гайдата по нашите места още от първи
век пр. Хр.. Древногръцкият географ Страбон е отбелязал музикалността на
южните славяни и тяхното изкусно свирене на гайди и свирки. Гайдата е
била употребявана още при старите траки. У нас е била широко
разпространена и през османското робство. За това говорят редица
документи на хора, пътували през България за Ориента и записали
впечатленията си за българските танци и свирни по мегданите. Например
полският посланик Христофор Сбератски, минавайки през България на път за
Цариград, отбелязал в своя дневник: "... едни скачат, други гайди
уловили, а момци и девойки сред свирците пеят..."
В бита на българина този народен инструмент е играл важна роля. Той е
съпровождал всяко значително събитие в личния му и обществен живот.
След кавала и гъдулката гайдата е най-популярният народен инструмент
у нас. Среща се почти във всички етнографски области на страната.
Най-добрата гайдарджийска школа може да се посочи в Южна България –
Тракия и Странджа, и Североизточна България – Лудогорието (Делиормана) и
Добруджа. В Родопите е разпространена тъй наречената каба гайда,
характерна с ниската си звучност. В България гайдата се използва, от
една страна, като солов инструмент, а от друга – за съпровод на народни
певци (особено в Родопския край, и то понякога с две и повече гайди) и в
оркестъра от народни инструменти заедно с кавали, гъдулки, тамбури и др.

Техническо устройство
Гайдата се
състои от: мех, главини, духало, гайдуница, пискуни и триставно ручило.
Мехът е направен от ярешка или агнешка кожа. Той служи за
завързване на трите главини, в които се вмъкват духалото, гайдуницата и
ручилото, както и за вкарване на въздуха от страна на изпълнителя. Главините са
три, направени от дряново дърво или от рога на елен, коза, вол и др. Те
служат за завързване на меха и за вмъкване в тях шийките на духалото,
гайдуницата и ручилото.
Духалото представлява едноставна малка конусовидна тръба със
съединителна шийка за вмъкване в главината. На долния край на шийката е
поставена малка кръгла кожена клапа. Тя служи да запуши отвора на
духалото, когато изпълнителят си поема дъх.
Гайдуницата – най-важната част на гайдата – е дървена
конусовидна (отвън и отвътре) продълговата тръба. Тя се изработва от
дряново или сливово дърво. На горния й край се намира съединителна шийка
с малко каналче, в което се поставя стройката (пискуна). Върху лицевата
страна на гайдуницата са разположени 7 пръстови дупки, а на обратната
страна (срущуположно на първата малка дупчица) – една за палеца на
ръката. Характерна и много важна за гайдуницата е малката пръстова
дупчица на лицевата страна. През нея е прекарана малка тръбичка от паче
или кокоше перо, която гайдарите наричат "глашник" или "мърморец".
Благодарение на нея и чрез различните комбинации на пръстите се
получават всички тонове по протежение на целия обем на гайдуницата.
Пискунът е цилиндрична тръбичка, направена от тръстика,
скоклика или бъзово дърво. Горният му край е запушен с восък или корк, а
долният е отворен за преминаване на трептящия въздух. По тялото на
пискуна е прорязано езиче. То е източник на звука. На долния край на
пискуна върху езичето и тялото са намотани тънки памучни конци
дотолкова, доколкото да държат пискуна прилепнал о стените на каналчето
в шийката на гайдуницата. Тези конци играят роля и при настройването.
Когато се намотаят по-високо по езичето и тялото, пискунът свири
по-високо, а когато се намотаят по-надолу, той свири по ниско.
Ручилото представлява дървена цилиндрична триставна тръба,
изработена също от дряново или сливово дърво. По него няма дупки. То се
състои от три различни по дължина и външна форма части – сглобки, или
както ги наричат гайдарите – "еклемета". Първата част е с две
съединителни шийки – едната, по-къса и по-дебела (в която е поставен
пискунът), се вмъква в главината на меха, а другата – по-тънка и
по-дълга, се вмъква във втората част на ручилото. Втората част има само
една съединителна шийка, която служи за връзка между втората и третата
сглобка. Последната, трета част е без шийка. На десетина сантиметра от
долния край тя разширява диаметъра си, за да резонира исовия тон. По
всяка съединителна шийка са намотани конци или е поставен корк
дотолкова, колкото да се задържат частите стегнати една в друга и при
настройване с лекота да се скъсява или удължава ручилото. Пискунът на
ручилото по устройство е като този на гайдуницата, но е почти двойно
по-голям по дължина и вътрешен диаметър на тръбичката. Ручилото служи за
произвеждане на исовия тон, който придружава мелодията от гайдуницата.
Произвеждането на тона посредством пискуните в гайдуницата и ручилото
на гайдата става по следния начин: струята въздух, изтласквана от меха
към пискуните, привежда в трептене езичето (пластинката) на пискуна,
което от своя страна предизвиква трептения на въздшния стълб в канала на
гайдуницата и ручилото.
Силата на въздушната струя, която минава през пискуните, се регулира
едновременно от устата, която вкарва чрез духалото въздух в меха, и от
лакътя, който притиска меха до тялото.
При отпушване и запушване на дупките на гайдуницата въздушният стълб
в канала се скъсява или удължава и по този начин се получават различните
по височина тонове.
Гайдата има тази особеност, че като мехов духов инструмент и поради
устройството си свири само силно. Друга динамика не може да се постигне.
Свиренето на гайда е по-сложно – гайдарят извлича тоновете само чрез
различните комбинации на пръстите по дупките на гайдуницата.
В оркестъра от народни инструменти се използват гайди с различна
височина. Последната зависи както от големината на гайдуницата, ручилото
и пискуните, така и от вътрешния диаметър на каналите им. По-късата
гайдуница с по-широк вътрешен конусовиден отвор на канала (отгоре
надолу) произвежда по-високи тонове, а по-дългата гайдуница с по-тесен
отвор на канала произвежда по-ниски тонове. Апликатурата (пръстовката) и
начинът на свирене са еднакви за всички гайди.
© Тодор Прашанов, "Българският оркестър от народни инструменти". Изд.
Музика, С., 1983
|